Ekologinen kestävyys - kestäviä valintoja

Ekologisella kestävyydellä tarkoitetaan toimimista luonnon kantokyvyn rajoissa, luonnonvarojen kestävää käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden säilymistä. Ekologiseen kestävyyteen kuuluvat mm. ympäristönsuojelu ja -hoito, ympäristövastuullinen kulutus ja tuotanto, ekotehokas infrastruktuuri ja saastumisen ehkäisy. Nämä ovat rakentamassa viihtyvyyttämme olennaisesti.


 http://www.gyproc.fi/image/23472/20111017084746/luonto3%20palkki.jpg


Kestävän kehityksen perusehtona on biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien toimivuuden säilyttäminen sekä ihmisen taloudellisen ja aineellisen toiminnan sopeuttaminen pitkällä aikavälillä luonnon kestokykyyn. Kansallisten toimien lisäksi kansainvälinen yhteistyö on hyvin keskeisessä asemassa pyrittäessä ekologiseen kestävyyteen.

Ekologisen kestävyyden kannalta keskeistä on varovaisuusperiaatteen noudattaminen. Sen mukaan ympäristön tilan heikkenemistä estävien toimien lykkäämistä ei voi perustella täyden tieteellisen näytön puuttumisella. Ennen toimiin ryhtymistä arvioidaan riskit, haitat ja kustannukset. Muita tärkeitä periaatteita ovat haittojen synnyn ennalta estäminen ja haittojen torjuminen niiden syntylähteillä. Lisäksi haittojen kustannukset peritään mahdollisuuksien mukaan niiden aiheuttajalta.






Perusopetuksen opetussuunnitelmassa ekologinen kestävyys esiintyy seuraavassa valossa: 
Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Perusopetuksessa tunnistetaan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimitaan sen mukaisesti ja ohjataan oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen.

Ekososiaalisen sivistyksen johtoajatuksena on luoda elämäntapaa ja kulttuuria, joka vaalii ihmisarvon loukkaamattomuutta, ekosysteemien monimuotoisuutta ja uusiutumiskykyä sekä samalla rakentaa osaamispohjaa luonnonvarojen kestävälle käytölle perustuvalle kiertotaloudelle.

Perusopetuksessa pohditaan kulutus- ja tuotantotavoissa ilmeneviä ristiriitoja
suhteessa kestävään tulevaisuuteen sekä etsitään ja toteutetaan yhteistoimin ja pitkäjänteisesti elämäntapaamme korjaavia ratkaisuja. Oppilaita ohjataan tuntemaan myös kehitykseen vaikuttavia yhteiskunnallisia rakenteita ja ratkaisuja ja vaikuttamaan niihin. Perusopetus avaa näköalaa sukupolvien yli ulottuvaan globaaliin vastuuseen.




Toteutustapoja viihtyvyyden rakentamiseen ekologisen kestävyyden keinoin:


1. Kierrätyspisteet omaan luokkaan. Rakennetaan yhteisvoimin havainnolliset kierrätyspisteet tutkittavaksi aidoilla materiaaleilla ja kuvilla varustettuna. Käsitellään kukin jätejae ja siihen kuuluvat roskat. Pohditaan yhdessä kierrätyksen merkitystä, ja mitä hyötyä siitä on meille ja ympäristöllemme. Miksi ehkä viihdymme koulussa paremmin, jos lajittelemme roskat huolellisesti?


2. Roskan matka uudeksi tuotteeksi. Oppilaat lähtevät roska-agentteina tutkimaan vihjeiden perusteella roskien kiertokulkua aina lajittelusäiliöstä sen uuteen elämään. Mitä tapahtuu luokan paperinkeräysastiaan päätyneelle paperisilpulle? Entä mitä tapahtuu tyhjälle säilykepurkille? Inspiraationa voivat toimia myös kierrätysmateriaalista valmistetut erilaiset esineet ja tuotteet. 




3. Virtuaalista lajittelua. Kun eri jätejakeet ovat tulleet tutuiksi, voi lajittelua harjoitella myös virtuaalisesti. Esimerkiksi Papunet tarjoaa selkokielisen lajittelupelin oppimisen tueksi. 

Kierrätyspeli - Papunet


4. Yhteinen taideteos koulun pihan viihtyvyyden 
lisäämiseksi luonnon omista materiaaleista. On tärkeää, että muutkin koulun oppilaat saavat iloa työstä ja koulun piha tulee viihtyisämmäksi ja tätä kautta opetellaan myös kunnioittamaan toisen tekemää työtä (painotetaan, että työhön ei saa koskea/ sitä ei saa missään nimessä rikkoa).
 


5. Soittimien teko kierrätysmateriaaleista (rytmisoittimet, rummut...) , ja esityksen valmistelu. Yhteinen päämäärä tukee yhteisöllisyyttä ja esitys sekä sen valmistelu on mukavaa vaihtelua koulupäiviin.



http://rhythmweb.com/homemade/tubes.htm
http://meaningfulmama.com/2015/04/20-diy-musical-instruments.html

http://www.instructables.com/id/Makedo-Xylophone/



6. Vihreän draaman menetelmä: Vihreä draama on draaman keinoin toteutettava ympäristökasvatusmenetelmä, jonka tavoitteena on edistää kestävää kehitystä. Teemoja voivat olla kulutustottumukset, tuotteen elinkaari, lajittelun merkitys, energiansäästö ja vesien suojelu. Draamatyöskentely mahdollistaa omien asenteiden ja arvojen pohdinnan ja vihreän draaman tavoitteena on muutos ihmisen toiminnassa. Vihreä draama sisältää ympäristökasvatuksellisen tavoitteen ja teeman, herättävän kokemuksen, reflektion ja vaihtoehtoisen toimintamallin kokeilun.


7. Tehdään vanhoista matonkuteista/kankaista luokkaan yhteinen matto/ seinävaate luokan viihtyvyyden lisäämiseksi. 

http://www.etsy.com/listing/102713557/handmade-jeans





8.Korjataan jokin käyttöesine takaisin käyttökelpoiseksi. Oppilaat saavat tuoda kotoaan jonkin esineen (vaate, kynäpenaali tms.) jota muokataan/ korjataan jälleen käyttöön. Tässä toteutustavassa keskitytään erityisesti kestävään kulutukseen, sillä tavoitteena on opettaa, ettei kaikkea vähän rikkoutunutta tarvitse heittää pois ja ostaa uutta tilalle.


9. Koulun liikuntavälineiden teko kierrätys- / ja luonnonmateriaaleista. Esimerkkejä voivat olla keihäs, moukari ja frisbee.

Lähteet:

http://www.ym.fi/fi-FI/Ymparisto/Kestava_kehitys/Mita_on_kestava_kehitys


http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf


http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030907/1144400396537/1144401190343/1144404388351/1144404560508.html


https://draamakoulussa.wordpress.com/2016/01/24/vihrea-draama/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti