Olemme
seitsemän hengen luokanopettajaopiskelijoiden ryhmä Itä-Suomen
yliopistosta. Tavoitteenamme
oli luoda peruskoulujen luokanopettajille työkalupakki
kouluviihtyvyyden lisäämiseksi ottaen huomioon jokainen kestävän kehityksen osa-alue. Blogimme siis tarjoaa konkreettisia
keinoja lisätä kouluyhteistön viihtyvyyttä ja samalla tutustua
oppilaiden kanssa kestävän kehityksen moninaiseen maailmaan.
Projektimme
pyrkii myös vastaamaan YK:n vuonna 2011 esittämään huolenaiheeseen
suomalaisten koulujen huonosta kouluviihtyvyydestä. Suomen UNICEF:n
teettämän tutkimuksen mukaan kouluviihtyvyyttä ja kouluhyvinvointia
heikensivät mm. ulkokohtaiset
haitat kuten epäterveet rakennukset ja omakohtaiset harmit kuten pelon
tunteet ja kiusaaminen. Myös erilaiset sisustusratkaisut ja piha-alueet
alensivat käyttäjien mukaan kouluviihtyvyyttä. Suomen koulujen
työrauhaongelmat, oppilaiden vähäiset vaikutusmahdollisuudet
opetusmentelmiin ja koulukäytänteihin koettiin myös työviihtyvyyttä
heikentäviksi seikoiksi. (Harinen P. 2012)
Testasimme
projektimme ekologista lokeroa vastaanottokeskuksessa. Testauspaikka
valikoitui kysynnän mukaan. Kävimme siis opettamassa kierrätyksen
saloja, jotta vastaaottokeskuksen ympäristö pysyisi viihtyisänä myös
jatkossa. Tutustu kokeiluumme projektipostauksessa!
Lähteet:
Harinen P. 2012. Hyvä, paha koulu. Kouluhyvinvointia hakemassa.
Unicefin verkkojulkaisu: https://unicef.studio.crasman.fi/pub/public/pdf/hyva_paha_koulu-1.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti