Tervetuloa viihtymään!

Olemme seitsemän hengen luokanopettajaopiskelijoiden ryhmä Itä-Suomen yliopistosta. Tavoitteenamme oli luoda peruskoulujen luokanopettajille työkalupakki kouluviihtyvyyden lisäämiseksi ottaen huomioon jokainen kestävän kehityksen osa-alue. Blogimme siis tarjoaa konkreettisia keinoja lisätä kouluyhteistön viihtyvyyttä ja samalla tutustua oppilaiden kanssa kestävän kehityksen moninaiseen maailmaan. 

Projektimme pyrkii myös vastaamaan YK:n vuonna 2011 esittämään huolenaiheeseen suomalaisten koulujen huonosta kouluviihtyvyydestä.  Suomen UNICEF:n teettämän tutkimuksen mukaan kouluviihtyvyyttä ja kouluhyvinvointia heikensivät mm. ulkokohtaiset haitat kuten epäterveet rakennukset ja omakohtaiset harmit kuten pelon tunteet ja kiusaaminen. Myös erilaiset sisustusratkaisut ja piha-alueet alensivat käyttäjien mukaan kouluviihtyvyyttä. Suomen koulujen työrauhaongelmat, oppilaiden vähäiset vaikutusmahdollisuudet opetusmentelmiin ja koulukäytänteihin koettiin myös työviihtyvyyttä heikentäviksi seikoiksi. (Harinen P. 2012)

Testasimme projektimme ekologista lokeroa vastaanottokeskuksessa. Testauspaikka valikoitui kysynnän mukaan. Kävimme siis opettamassa kierrätyksen saloja, jotta vastaaottokeskuksen ympäristö pysyisi viihtyisänä myös jatkossa. Tutustu kokeiluumme projektipostauksessa!



Lähteet:

Harinen P. 2012. Hyvä, paha koulu. Kouluhyvinvointia hakemassa. 
Unicefin verkkojulkaisu: https://unicef.studio.crasman.fi/pub/public/pdf/hyva_paha_koulu-1.pdf


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti