Taloudellisella kestävyydellä tarkoitetaan sellaista tasapainoista taloudellista kasvua, joka ei johda velkaantumiseen tai varantojen hävittämiseen. Taloudellinen toiminta tulee olla kestävää myös ekologisesti. (Rajakorpi A. 2001)
OPS ottaa kantaa siihen, miten oppijan olisi tavoitteellista perusopetuskessa tulla tietoseksi omista elämäntavoistaan mm. kuluttajana. Näin ollen oppijat olisivat hyvä ottaa mukaan myös taloudellisesti kestävien ratkaisujen päätöksentekoon ja tuoda läpinäkyväksi kestävien valintojen teko myös taloudellisesta näkökulmasta.
Miten ottaa taloudellinen kestävyys mukaan kouluviihtyvyyden lisäämiseen? Se onnistuu mm. seuraavanlaisilla harjoitteilla:
1. Ota oppijat mukaan materiaalihankintoihin!
Toiminnan tavoitteena on lisätä kouluviihtyvyyttä luomalla oppilaille vaikutusmahdollisuuksia. Lisäksi tavoitteena on luoda opettajalle mahdollisuus esitellä kestävän kehityksen taloudellista ulottuvuutta luokka-asteen mukaisesti.
Seuraavalla kerralla, kun opettajana suunnittelet materiaalihankintoja esimerkiksi kuva-taiteeseen tai vaikkapa valitset uutta oppimateriaalia, kirjoja tai pelejä luokkasi tai koulusi käyttöön, ota oppilaasi mukaan vertailuun! Oppilaat voivat ryhmissä etsiä itse tai vertailla ja tutkia valmiina antamasia vaihtoehtoja. Tutustuminen kanattaa tehdä pareittain tai pienryhmissä, jotta keskustelua syntyisi mahdollisimman paljon. Voit ohjata oppilaita tutkimaan vaihtoehdoissaan niiden hinta-laatu-suhdetta, tarkoituksenmukaisuutta, kestävyytä, monikäyttöisyyttä, tuottajan ympäristökäyttäytymistä mm. ympäristömerkeistä jne. Valitse tarkkailtavat asiat ikätason mukaisesti.
Tarkastelun ja vertailun jälkeen voit pyytää pareja/pienryhmiä kertomaan mitä vaihtoehtoa he pitäisivät parhaana ja miksi. Erilaiset valinnat ja perustelut nostattavat varmasti erilaisia kestävän kehityksyn aiheita esiin, käytä ne hyödyksi keskustelemalla vaikkapa kuluttajan kestävistä valinnoista!
2. Rakenna peli kierrätysmateriaaleista!
Tämän toiminnan tarkoituksena on kiinnittää huomiota kestävien valintojen tekemiseen. Lisäksi tarkoituksena on lisätä kouluviihtyvyyttä kertaamalla kierrätyksen merkitystä lähiympäristölle ja tekemällä peli, jota voidaa yhdessä pelata.
Tehkää yhdessä oppilaiden kanssa renkaan heitto peli. Jokainen voi tehdä itse renkaan kierrätyspahvista tai muusta kierrätysmateriaalista ja koristella sen haluamallaan tavalla. Kierrätyamateriaalin voitte hankkia mahdollisuuksien mukaan kouluympräistöstä, mutta oppilaat voivat tuoda myös kotoa. Renkaat voi koristella esimerkiksi sanomalehdellä. Renkaiden lisäksi valmistetaan keppejä, joihin kiekoilla on tarkoitus osua. Kepit voitte tehdä esimerkiksi kierrätyspahvista tai talouspaperirullista. Myös esimerkiksi tyhjät Pringles-purkit käyvät!
Pelin valmistuttua pelatkaa peliä yhdessä. Voit myös integroida pelin muihin aineisiin. Esimerkiksi matematiikkaan niin, että jokainen osuma merkitsee tietynlaista laskusuoritusta tai matemaattista tehtävää.
Ei muuta kuin kokeilemaan ja muokkaamaan itselle ja luokka-asteelle sopivaksi!
Lähteet:
Perusopetuksen opetussuunitelman perusteet 2016
Rajakorpi A. 2001. Toteutuuko kestävä kehitys kouluissa ja oppilaitoksissa? Helsinki: opetushallitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti